Tussen wetenschap & waarschijnlijkheid - Lezing Dr. Daphne Stam

20 oktober 2024
Hofwijck
Tussen wetenschap & waarschijnlijkheid - Lezing Dr. Daphne Stam

Op zondagochtend 20 oktober, tijdens de Maand van de Geschiedenis, nodigen we je uit voor een bijzondere lezing op een unieke locatie: Hofwijck, Huygens Museum. Hier werkte Christiaan Huygens zelf aan zijn laatste grote werk, Cosmotheoros. Dr. Daphne Stam neemt je mee in Huygens' gedachtenwereld en zijn zoektocht naar buitenaards leven. Hoe verweefde hij wetenschap met speculaties over onbekende werelden? Sluit aan en ontdek hoe Huygens zijn tijd ver vooruit was in het verkennen van de grenzen van het mogelijke, op de plek waar zijn briljante ideeën ooit vorm kregen.

Tussen wetenschap en waarschijnlijkheid: Christiaan Huygens over buitenaards leven

Christiaan Huygens, een van de grootste wetenschappers van de 17de eeuw, is bekend om zijn ontdekkingen in de natuurkunde, zoals de wetten van licht en zwaartekracht, en zijn werk in de astronomie, waaronder zijn ontdekking van de ringen van Saturnus. Daarnaast droeg hij bij aan de wiskunde, vooral in kansberekening, en ontwierp hij instrumenten zoals telescopen en klokken.

Deze lezing draait om Cosmotheoros, Huygens' eerste boek voor een breed publiek en zijn laatste voltooide werk. Hierin neemt hij de lezer mee door het zonnestelsel en overpeinst de mogelijkheid van buitenaards leven, waarbij hij nadenkt over hoe die wezens eruit zouden kunnen zien en hoe ze zouden leven. Het boek is stevig geworteld in de wetenschap van zijn tijd en laat ook Huygens' persoonlijke inzichten zien, wat het een uniek werk maakt.

Cosmotheoros werd oorspronkelijk in het Latijn geschreven. Een Nederlandse vertaling kwam in 1699 uit. Dr. Daphne Stam, zelf natuurkundige en planeetonderzoeker, heeft het opnieuw vertaald en voorzien van een uitgebreide toelichting, zodat het ook voor hedendaagse lezers goed toegankelijk is. Deze nieuwe versie van Cosmotheoros werd onlangs gepubliceerd.

Praktische informatie

De inloop begint om 10:30 in de gezellige 17de-eeuwse keuken, met koffie en thee. De lezing zelf duurt van 11:00 tot 12:00. Tickets kosten €12,50, met een gereduceerd tarief van €10,- voor vrijwilligers en leden van de Vereniging. Er zijn maar 30 plaatsen, dus reserveer snel via secretariaat@huygensmuseum.nl.

Zelf instellen